Miláčku, prosím tě, nechrápej

Otorinolaryngologie • 8. září 2014 • Komentáře:

????????????????????????????????

Mlaskání, postrkování a hvízdání: to jsou metody, které využívají lidé, aby alespoň na chvíli utišili chrápání svého partnera. Pomáhá to, ale jen na chvíli. Jestliže se chceme zbavit chrápání, pak je nasnadě zjistit, co je jeho příčinou a začít chrápání předcházet.

 

Poznat svého nepřítele

Nejčastější příčinou chrápání jsou zúžené dýchací cesty – proud vzduchu pak silněji naráží na měkké patro a čípek v ústech, což způsobuje vibraci těchto tkání doprovázenou zvukovým efektem. Je zajímavé, že právě muži trpí na chrápání častěji než ženy – i když těžko říct, kdo v tomto případě trpí. Chrápající či jeho partner? Chrápání, přestože si z něj mnohdy děláme legraci, nesmíme podceňovat. Nejnebezpečnějším doprovodným jevem chrápání je tzv. spánková apnoe, kdy se u člověka střídá chrápání s několikavteřinovými úseky, kdy postižený nedýchá. Je to velmi časté a závažné onemocnění, které ohrožuje postižené vysokým rizikem kardiovaskulárních chorob.

Existuje celá řada způsobů jak s chrápáním bojovat. Nejúčinnějším způsobem, jak se chrápání zbavit, je laserový zákrok. Jelikož příčin chrápání může být několik (špatná nosní přepážka, polypy, nadváha atd.) musí postižený nejdříve projít důkladným ORL vyšetřením, které ale netrvá déle než 10 minut.

Před tím, než se rozhodneme pro toto řešení, bychom měli vypátrat, jestli nám nepomůže jednodušší a levnější zásah – třeba změna či přizpůsobení životního stylu. Existuje několik tipů, které stojí za to vyzkoušet.

Co tedy změnit?

Změňte pozici, jestliže spíte na zádech! Ležení na zádech uvolňuje a prohlubuje hrdlo – tedy i rezonanční dutinu, kde chrápání vzniká. Zkuste spát na boku. Pokud je pro vás obtížné spát v této poloze, zkuste změnit matraci nebo si pořídit speciální ergonomické polštáře.

Někteří lidé mají problémy s chrápáním jen sporadicky. Může to být způsobeno nejrůznějšími infekcemi dýchacích cest třeba neléčenou rýmou nebo zánětem dutin.

A teď k návykovým látkám. Nikotin a kouř, který kuřáci vdechují, dráždí sliznici krku, což znemožňuje hladký průchod vzduchu do plic. Alkohol zase způsobuje rozvolnění svalů krku a jazyka, což vede k rozšiřování hrdla a rezonování zvuku. Dvě hodiny před tím, než se uložíme ke spánku, bychom již neměli pít alkoholické nápoje.

Příčinou chrápání může také být nadváha. Lidé trpící nadváhou chrápou značně častěji a hlasitěji než lidé, kteří mají BMI v normě. Cvičení prospívá nejen naši váze, ale také vyrovnává napětí svalů.

Ideální prostředí pro zdravý spánek

Spánkem trávíme jednu třetinu našeho života – dbejme na proto na kvalitu odpočinku. Správná teplota a vlhkost vzduchu nám během spánku pomohou lépe odpočinout. Ideální teplota v ložnici by se měla pohybovat mezi 18 a 21 stupni Celsia, vlhkost pak mezi 40 až 60%. Časté větrání ložnice předchází vysychání sliznice, což je častou příčinou chrápání.

U postele pak můžete mít sprej napomáhající dýchání a čistící dýchací cesty. Tyto spreje jsou volně dostupné. Požádejte svého lékárníka, aby vám několik doporučil. Vy si pak vybere ten, který vám bude nejvíce vyhovovat způsobem podávaní a cenou.

Dobrou noc!

Přečtěte si také další články lékařů a odborníků

Expert

Chcete názor lékaře? Kontaktujte naše lékaře!

Najděte okamžitě lékaře »

Komentáře: (0)