Jak výživou podpořit imunitu?

Expert Hana MojžíšováDietologie • 11. listopadu 2014 • Komentáře:

imunita

O souvislosti kvalitní výživy a zdraví již pochybuje málokdo. Odborníci udávají souvislost 80% onemocnění s nekvalitním jídelníčkem.

 

Podzimní období je typické střídáním dnů teplých a chladných, studeným větrem, deštěm a ranním mrazíkem. Většina z nás reaguje na změny teploty poněkud zvolna a vzhledem k tomu, že dnešní firemní kultura „umožňuje“ přecházet nejrůznější nachlazení, tak spolu s vysokou mírou stresu se k onemocnění můžeme dopracovat poměrně snadno.

Můžeme se nachlazení nějak účinně bránit?

Určitě ano. Jako základ bychom měli o sebe pečovat dlouhodobě, tzn. kvalitně jíst, pravidelně se hýbat a dostatečně odpočívat. I přiměřená tělesná hmotnost je spojena s lepší funkcí imunitního systému.

Co dělat v případě akutního onemocnění?

Jaké přírodní prostředky máme k dispozici? Můžeme zvýšit konzumaci syrové cibule a česneku, která jsou známa jako přírodní „antibiotika“, dodržujeme dostatečný pitný režim, prohříváme tělo zázvorovým čajem, můžeme popíjet čaj z černého bezu a lípy, inhalujeme heřmánek (rozpouští hleny). Přírodním prostředkem v boji s nachlazením je i Jitrocelový a cibulový sirup, nálev z šalvěje, kloktání slané vody, křen, zeleninové šťávy – mrkvová, mrkvovo-řepná,…

Které živiny a potraviny podporují imunitu?

Betaglukany, která jsou obsaženy v ovesných vločkách, rýži natural a hlívě ústřičné, minerály jak např. zinek – zdroj: luštěniny, obilniny a tykvovitá semena, selen- cibule a česnek, obilniny a paraořechy. Ořechy jsou také bohaté na vitamin E, vitaminy skupiny B a minerály Cu, Mg. Vhodným zdrojem železa jsou krom červeného masa luštěniny, slunečnicová a lněná semena a ořechy. V neposlední řadě dnes také velmi diskutovaný vitamin D má v doporučované denní dávce výrazné imunostimulační účinky. Jeho zdrojem je jednak sluneční záření a jednak v potravě zejm. rybí olej a pomoci nám mohou i obohacené vitaminem D potraviny (mléko, margariny, mussli). Slizniční bariéru a tvorbu protilátek můžeme podpořit vitaminem A, jehož bohatým zdrojem jsou červené, oranžové a žluté druhy ovoce a zeleniny. Populární vitamin C najdeme v ovoci a zelenině, ale řada studií neprokázala zkrácení sezónních onemocnění dýchacích cest při krátkodobém užívání dávek „céčka“.

Výhodnější strategií (namísto tablet z lékárny) v prevenci akutních nemocí dýchacích cest je pravidelný přísun pestrých zdrojů ovoce a zeleniny, k tomu pár ořechů, semen tykvovitých rostlin a stroužek česneku do našeho denního jídelníčku.

 

 

Expert

Komentáře: (0)