Mýty o redukční dietě

Expert Martina RosickáDiabetologia • 28. dubna 2014 • Komentáře:

Enjoying the sun

 

Jistě se již téměř každý ve svém životě někdy setkal s redukční dietou – v podobě zaručeného tipu od kolegyně či kolegy, zaručené diety dle různých celebrit či v podobě návodu uveřejněného v časopise. S redukční dietou je však spojena celá řada mýtů, které někdy mohou bránit správnému nastavení redukční diety.

 

Velmi často panuje názor, že redukční dieta je vždy spojená s hladem – že pocity hladu jsou během takové diety běžné a že je hladovění i pozitivní. Rozhodně to není pravda – při správně nastavené redukční dietě by člověk neměl pociťovat hlad. Hladovění k dlouhodobě úspěšné redukci hmotnosti (a jejímu následnému udržení) určitě nevede. Mýtem je i to, že by člověk neměl jíst po 17. hodině – jestliže je někdo zvyklý déle ponocovat a chodí spát až kolem půlnoci, pokud by již od 17. hodiny nic nesnědl, půjde zřejmě spát značně hladový. A s prázdným žaludkem se neusíná lehko… Poslední jídlo by měl člověk přijmout zhruba 3 hodiny před ulehnutím, ideálně by již mělo být lehčí a pouze malé – může se jednat např. o bílý jogurt nebo hrneček kefírového mléka, aj.

Redukční dieta bývá také synonymem pro nižší energetický příjem – často se traduje, že energetický příjem při redukční dietě by se měl pohybovat kolem 5500 kJ. Nastavení energetického příjmu při redukční dietě by však vždy mělo vycházet ze současného energetického příjmu – energetický příjem při redukční dietě by měl být snížen o zhruba 2000-1500 kJ od původního energetického příjmu. Pokud byl původní energetický příjem výrazně vyšší a člověk by začal dodržovat redukční dietu s energetickým příjmem kolem 5500 kJ, sužovaly by ho výrazné pocity hladu a taková dieta by byla nedostačující.

Často se také lidé domnívají, že redukční dieta nemůže obsahovat některé potraviny nebo zdroje živin – nejčastěji zdroje sacharidů. Lidé ve snaze úspěšně hubnout vyřazují zdroje sacharidů – pečivo, přílohy ve formě brambor, rýže, těstovin, knedlíků. Zapomínají však na to, že stejně jako v racionální stravě, i v redukční dietě mají sacharidy své místo.  Sacharidy jsou v naší stravě zdrojem energie pro naše tělo, proto není vhodné je zcela vylučovat

Redukční dieta neznamená, že se musíte nadobro vzdát všeho, co máte rádi – ve většině případů lze nalézt kompromis, jak si dopřát to, co máte rádi – receptury oblíbených pokrmů lze modifikovat, aby byly vhodnější, dají se objevit vhodnější výrobky podobné chuti, případně pokud se jedná o opravdu nevhodné potraviny či pokrmy, pak je možné si je v malé porci výjimečně dopřát.

Naopak se mnoho lidí domnívá, že redukční dieta se nemůže obejít bez speciálních potravin či doplňků stravy – upínají proto svou pozornost na různé speciální proteinové tyčinky, proteinové koktejly a speciální polévky. Tyto výrobky je možné samozřejmě do redukční diety čas od času zařadit, nelze na nich však redukční dietu zcela postavit. Pokud v rámci diety člověk konzumuje převážně speciální koktejly nebo tyčinky, pak bude mít problém po přechodu na „běžnou“ stravu zredukovanou hmotnost bez pomoci těchto výrobků udržet. Plnohodnotnou správně nastavenou redukční dietu je možné složit i bez speciálních výrobků. Velká řada doplňků stravy, které slibují pomoc s redukcí hmotnosti nebo snížením chuti k jídlu, nemá žádné prokázané účinky – doplňky stravy totiž nemusí mít účinnost potvrzenou klinickými studiemi, stačí, že nejsou zdraví škodlivé. Nespoléhejte tedy na pomoc „zázračných“ doplňků stravy a raději se zaměřte na změnu ve svém stravování.

Přečtěte si také další články lékařů a odborníků

Expert

Martina Rosická endokrinolog, internista MUDr.

Objednat se Zobrazit profil

Komentáře: (0)