Všímavost (angl. Mindfulness)

Expert Petra Nevtípilová • 17. srpna 2021 • Komentáře:

Co je všímavost? Je to především schopnost člověka, díky které dokáže plně prožívat přítomný okamžik, zároveň však se zachováním odstupu od svých myšlenek, které se opakují, jsou posuzující a mnohdy vyvolávají v člověku nepříjemné pocity. Aby se schopnost všímavosti nevytratila, je třeba trénovat ji a rozvíjet. To jde ruku v ruce s trpělivostí, vytrvalostí, pravidelností. Pokud se rozhodnete pro cvičení všímavosti, získáte tím mimo jiné také čas pro sebe a se sebou, včetně příležitosti zkoumat prožitky, které jsou vždy jedinečné se ukrývají se v životě každého jednoho z nás. Pokud docílíte optimální úrovně všímavosti, jste schopni uvědomit si v přítomném okamžiku, co se děje nejenom kolem Vás, ale také uvnitř Vašeho nitra.

O co Vás všímavost obohatí? Lidé, všímavost praktikující mají:

- lepší mezilidské vztahy;

- lépe zvládají stres;

- mají radost z objevování, která je větší než strach z neúspěchu;

- umí si uvědomit, kam se emoce do jejich těla promítají;

- sami si vyberou, zda se nechají ovlivnit nepříjemnými myšlenkami a nechají se jimi ovládat či nikoliv;

- dokáží se radovat z maličkostí a jsou za ně vděčni;

- nalézají kreativní způsoby řešení;

- jsou méně sebekritičtí;

- vůči druhým jsou spíše empatičtí, než aby je neustále kritizovali;

- dokáží rozlišit to, co je podstatné;

- umí vnímat a identifikovat signály vlastního těla v souvislosti např. s vyhořením; …a mnoho dalšího, pozitivně přínosného.

Zkrátka díky všímavosti získáte prostor mezi podnětem z okolí a Vaší reakcí a díky tomuto odstupu se také naučíte dovednější reakci na stres.

Tip: Technik tzv. mindfulness je mnoho. Můj tip je všímavá procházka v přírodě. V každém ročním období můžete najít velký prostor, pro tuto techniku. Příroda nabízí spoustu různorodých podnětů pro nácvik všímavosti. Nejen, že Vám udělá pohyb v přírodě dobře na duši, ale pokud ji také absolvujete s tímto specifickým tréninkem, sami a v plně přítomném okamžiku, uleví Vaší hlavě, která je za posední dobu “atakována” negativními podněty z médií a z dlouhotrvající pandemie. Samozřejmostí je nechat doma telefon nebo ho alespoň vypnout na tichý režim, bez dat.

Motivace na závěr: ” Ovlivňuje nás pouze to nebo ten, čemu nebo komu to Vy sami dovolíte. To, jak se cítíte ve Vašem životě a na základě toho pak často jednáte, ovlivňuje především skutečnost, kam zaměřujete svoji pozornost. Zákon přitažlivosti funguje a pokud budete pozornost zaměřovat tím správným směrem, životní spokojenost se dostaví“.

Mgr. Petra Nevtípilová

Masarykova 37, Brno

Tel.: 777 232 556, www.jak-dal.com

Komentáře: (0)

Expert