Věděli jste, že relaxace jsou vhodné nejen pro dospělé, ale už i pro děti od útlého věku cca 3-4 let?

Expert Petra Nevtípilová • 23. března 2022 • Komentáře:

Pro děti je přirozená hra, a tak ji lze využít právě při snaze u dítěte vyvolat zklidnění např. při pocitech úzkosti, strachu, při zhoršené schopnosti soustředit se a při neklidu, ale také např. při somatizaci tzn. když dítě trápí bolest bříška, a příčina je psychického původu.


Dítě není schopno ještě provádět klasickou relaxaci, jak je to u dospěláků tak, jak ji známe. A je také potřeba vést ho, samo se tomu bude věnovat jen stěží, zapojit se aktivně a také tempo přizpůsobit temperamentu dítěte, který je vrozený. Předškoláčci do 6 ti let- uvádí se max. 6 min.
Školní děti do 10 ti let - můžou zvládnout i 10 min. po nácviku.


Vše je ale potřeba vyzkoušet, je to individuální. Pokud se dítě nedokáže plně hned uvolnit, “netlačíme na pilu” a čas zbytečně neprodlužujeme. Pravidelným zavedením těchto aktivit, spojených se zaměřováním pozornosti a především s využitím představivosti dítěte se bude dařit postupně lépe a lépe. Benefitem je, že v té chvíli max. věnujete čas svému dítěti, je potřeba se na něj naladit.

Tip: Relaxační cvičení „Balonek“
“Představ si, že jsi balonek, jako se kupuje na pouti. Balonek je nejdřív vyfouknutý, takhle – lehneme si na zem, bezvládně ležíme. Úplně se uvolni. Když ti teď zvednu nohu, tak spadne dolů (zkusit), ruka taky… úplně vyfouknutý balonek. A teď se začínáš nafukovat – zvedá se hlava, krk, horní část těla, jedna ruka, druhá, už sedíš, máš nafouknuté celé tělo a teď se nafukují nohy, už jde klečet a jak se nafukují ještě víc, stavíš se na ně. A pořád se nafukuješ, ruce a nohy se ti roztahují do stran (celou dobu předvádět, teď se stále více rozkročujeme, ruce směřují nahoru a do stran – tělo vypadá jako písmeno X), jsou úplně napnuté… A teď letíš (s rukama nahoře chodíme na špičkách, jakoby letěl balonek a odrážel se od země). A teď balonek narazil na trn a začíná se vyfukovat (ruce povolují, tělo v normálním stoji), vyfukují se nohy (klek, sed), břicho (pololeh), hrudník, ruce, krk i hlava… a balonek leží bezvládně na zemi. Zase mu plandají ruce a nohy (opět trochu zvednout a pustit končetiny dítěte) – a teď se několikrát pořádně nadechni, tím se zase normálně nafoukneš (dítě se postaví), poskoč si a je ti krásně.Pokud to dítě baví, lze zopakovat ještě jednou, třeba s mírnou modifikací (místo letu balónku si s ním někdo pinká tam a zpátky apod.).”


Tip je ocitován ze zdroje: Peterková, M: Relaxace pro děti, e-kniha, 2014

Komentáře: (0)

Expert